onsdag 18 maj 2011

Varg i Västernorrland!



Kanske en varg setts till i dessa trakter som artikeln nedan visar! Det man kan fundera på om denna bevakning är bra för våra rovdjur, kan det vara så att de motstånd som finns kan ta till vara dessa uppgifter och ta lagen i egna händer! JA det är svårt att sia om, men jag undrar ofta när dessa uppgifter om "varg" tex dyker upp, konstigt i dessa tider att de inte har en mobiltelefon med kamera på sig? nästan aldrig kan de bevisa detta! JA, JA och chockad blir de, varför då? jag skulle bli mer chockad om jag såg en , man/kvinna med gevär traskande i skogen där jag plockar bär, om man nu kan det förstås, tror att mask kryper omkring i våra skogar!!!

Om det nu var en varg och inte en jakthund, gråhundar är lika varg på flera sätt,

 jag skulle i alla fall bli JÄTTEGLAD om jag fick se ett så magnifikt djur.........



– Jag har aldrig sett varg tidigareRovdjurskonsulent: "En varg kan dyka upp var som helst"

I måndags kväll tittade Margot Andersson i Töva, väster om Sundsvall, ut genom fönstret.
Utanför lufsade ett stort grått djur.
– Det var en varg. Min katt reste ragg och blev alldeles skakig, säger Margot.
Klockan var kvart i tio på kvällen när Margot Andersson tittade ut genom fönstret på sitt hus i Töva. Utanför lufsade djur­et som Margot är säker på var en varg.
– Den var större än en schäfer och fyllig i pälsen. Den gick med stora kliv och svansen hade den neråt. Jag har aldrig sett en varg tidigare och blev lite chockad.
Djuret gick över gården och fortsatte bakom garaget och ­sedan bort mot E14.
– Den rörde sig hela tiden och jag såg den säkert i tre–fyra minuter. Jag tänkte aldrig på att jag skulle ta fram kameran eller ringa min son som bor i närheten.
Men Margots katt Frille kom precis förbi och den lyfte hon upp.

Försvann mot E14
– Katten såg vargen och blev alldeles stel och reste ragg. Sen gav den ifrån sig ett konstigt läte. Den kommer nog inte att gå ut på några dagar.
Margot säger att vargen försvann mot E14 precis när två långtradare passerade.
– Jag hoppas verkligen inte att den blev påkörd.
Annars verkar hon inte speciellt förtjust över att en varg rört sig på hennes gård.
– Nää, usch. Jag vill inte ha varg här. Men jag kommer ändå att gå ut i skogen och plocka bär.
Gunnar Ledström, rovdjurskonsulent på länsstyrelsen i Västernorrland, säger att de inte fått in några varg­observationer från Sundsvallstrakten.
– Det närmaste är Borgsjö, Ånge, för mellan en och två veckor sedan. Men vi kunde inte få bekräftat att det var en varg.
Han säger att de åker ut och tittar efter spår om de tror att de kan få bekräftat att det är en varg. Men den här årstiden är väldigt svårt att bli helt ­säker på att det är en varg som varit i farten.
– Deras spår kan vara väldigt lika stora hundar. Inte ens om det tagits bilder kan vi vara säkra. Stora hundar kan vara väldigt lika vargar.

Fler observationer?
Gunnar Ledström säger också att vargar rör sig väldigt mycket. Att ett djur vandrade från Gällivare – till östra Dalarna – och tillbaka till Gällivare.
– En varg kan dyka upp vart som helst i Sverige. Men om den stannar till i en trakt brukar vi få reda på det genom att det görs flera observationer, ­säger han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar